DSG Gear

En direct-shift gearkasse (DSG) er en elektronisk styret automatgearkasse med dual-kobling og flere aksler. De sidder på mange biler fra Volkswagen Group. Dette gælder i særdeleshed biler fra Audi, Škoda, SEAT, Volkswagen og Bugatti.
Denne type gearkasse debuterede i 2003 på Volkswagen Golf Mk4 R32. Det var verdens første automatgearkasse, der blev monteret på en masseproduceret bil. Den kan både bruges i manuel og automatisk tilstand.
Frem til i dag er der blevet produceret adskillige generationer af disse gearkasser. Mange af disse blev udviklet i samarbejde med andre fabrikanter, inklusive BorgWarner og LuK. Det var egentlig BORGWARNER der opfandt gearkassen tilbage i 1990 – Herefter har VW Group taget ideen til sig.
SÅDAN VIRKER DSG
Den største fordel ved denne type gearkasse er den kontinuerlige overførsel af drejningsmoment, der opnås ved at bruge to koblinger og to gearaksler. Ét gear vælges mens den anden er klar til at vælge. Det nødvendige gear vælges af den elektroniske styreenhed, baseret på signaler fra forskellige sensorer. Gearet vælges ved hjælp af styreventiler, elektromagnetiske ventiler og reguleringsventiler. For at skifte til manuel tilstand skal man rykke gearstangen til højre. For at skifte op eller ned i gear skal man rykke stangen til “+” eller “-”. Der tilbydes pedalskiftere i mange versioner med manuelt gearskifte.
ALMINDELIGE FEJL PÅ DSG GEARKASSER
Fejl | Gearkasser |
Der opstår ofte ryk og vibrationer under drift. | DQ250 (02E) |
Magnetspolerne kan stoppes til med slidprodukter fra koblingen, hvis gearolien ikke udskiftes i tide. | DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Koblingssættet nedslides for tidligt. | DQ200 (0AM) |
Den elektroniske styreenhed går i stykker. | DQ200 (0AM) |
Mechatronic enhedshuset kan revne grundet for højt olietryk. | DQ200 (0AM) |
Gaflen der vælger 6. gear går ofte i stykker. | DQ200 (0AM) |
Transmissionen kan overophedes grundet tilstopning af varmeveksleren. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Defekter i mechatronic enheden. | DL382 (0CK, 0CL) |
Gearolien mister hurtigt sine driftsegenskaber. Dette får koblingslejet til at nedslides. | DL382 (0CK, 0CL) |
Oplever du fejl på din DSG gearkasse? Skifter den mærkeligt? Eller ønsker du en bedre og special lavet software der passer netop dig og din kørestil. Så kontakt gerne KH TRIM og vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig. Velkommen.