DSG Gear

En direct-shift gearkasse (DSG) er en elektronisk styret automatgearkasse med dual-kobling og flere aksler. De sidder på mange biler fra Volkswagen Group. Dette gælder i særdeleshed biler fra Audi, Škoda, SEAT, Volkswagen og Bugatti.

Denne type gearkasse debuterede i 2003 på Volkswagen Golf Mk4 R32. Det var verdens første automatgearkasse, der blev monteret på en masseproduceret bil. Den kan både bruges i manuel og automatisk tilstand.

Frem til i dag er der blevet produceret adskillige generationer af disse gearkasser. Mange af disse blev udviklet i samarbejde med andre fabrikanter, inklusive BorgWarner og LuK. Det var egentlig BORGWARNER der opfandt gearkassen tilbage i 1990 – Herefter har VW Group taget ideen til sig.

Den største fordel ved denne type gearkasse er den kontinuerlige overførsel af drejningsmoment, der opnås ved at bruge to koblinger og to gearaksler. Ét gear vælges mens den anden er klar  til at vælge. Det nødvendige gear vælges af den elektroniske styreenhed, baseret på signaler fra forskellige sensorer. Gearet vælges ved hjælp af styreventiler, elektromagnetiske ventiler og reguleringsventiler. For at skifte til manuel tilstand skal man rykke gearstangen til højre. For at skifte op eller ned i gear skal man rykke stangen til “+” eller “-”. Der tilbydes pedalskiftere i mange versioner med manuelt gearskifte.

Vi er nogle af de få i landet, hvis ikke de eneste der har formået at montere DSG på en veteranbil og rent faktisk fået det til at køre som en fabriks bil med alt hvad dette indebærer – både mekanisk og elektronisk, såvel som software mæssigt. Så efterhånden tør vi godt bryste os af at vi har ret godt styr på disse gearkasser, da vi har været omkring dem efterhånden af mange gange. Så brug os gerne, hvis du mangler hjælp. Så vil vi gøre vores bedste for at få dig og din gearkasse kørende igen. Velkommen.