Corner Weight
Så du ved alt om Gevind og Luftundervogn?? Lad mig bare stoppe dig her…
Vidste du at ukorrekt indstilling af gevind eller luftundervogn virkelig kan ændre din bils håndtering i henhold til under/over styring og bremseevne. Det er her, cornerweights kommer ind. Læs mere herunder:
En af hovedårsagerne til, at mange monterer Gevind eller luftundervogn, er at have muligheden for at justere kørehøjden på bilen. Blot at sænke kørehøjden har fordele, men højdejusterbar undervogn giver dig også muligheden for at ændre den måde, vægten balanceres rundt om bilen. Mængden af belastning på ethvert hjul og dæk påvirker i høj grad den måde, bilen genererer greb på, balancering af belastningen mellem dækkene giver dig mulighed for at maksimere bilens samlede vejgreb. At foretage disse justeringer er kendt som cornerweight.
I mange setups vil man søge at opnå ens vægtbalance mellem for- og bagakslen. I teorien vil dette føre til en mere ligelig balance mellem under- og overstyring. I de fleste landevejsbiler, især forhjulstrukne modeller, er det ikke helt muligt. Størstedelen af vægten er over forakslen på grund af motoren og gearkassen, der sidder foran forakslen. Men dette kan spille til din fordel, da forakslen styrer og også sætter kraften ned. Håndtering af denne for-til-bag-split vil ende med at være en balancegang i forhold til din bils for- og baghjulsstivhed for at opnå din målmængde af understyring/overstyring, der passer til din kørestil. Det er en balancegang, der er meget personlig for både føreren og bilen, og du skal bruge masser af banetid sammen med masser af trial-and-error for at få det rigtigt.
For-til-bag-fordeling er ikke den vigtigste faktor. I stedet er bilens side-til-side balance endnu vigtigere at overveje. En forskudt side-til-side balance vil resultere i en bil, der ikke svinger jævnt. Eller en, der ikke er så effektiv, fordi du har kompromitteret opsætningen et andet sted for at kompensere for ubalancen. Fra et kørselssynspunkt er en bil, der ikke er ens fra venstre mod højre, en bil, der er uforudsigelig og meget sværere at køre. Som et resultat vil du kæmpe for at få mest muligt ud af det på banen eller landevejen. Ikke nok med det, men i et startøjeblik for fx. DRAG biler kan en side-til-side ubalance føre til, at bilen ikke sætter afsted i en lige linje.
De fleste vægtsystemer vil give det, der er kendt som en “krydsvægt”-aflæsning. Dette viser en procentdel, der repræsenterer andelen af den samlede køretøjsvægt på et diagonalt par på tværs af akseler – for eksempel for-højre og bag-venstre, eller for-venstre og bag-højre. Målet her vil altid være at holde krydsvægten på 50 pct. For at måle hjørnevægte skal du bruge et sæt med fire vægte, en til at måle hvert hjul uafhængigt. Motorsportssystemer er tilgængelige og har normalt fire puder forbundet til et kontroldisplay eller en computer.
Før man justerer, er det vigtigt at sikre sig, at bilen er i samme stand, som den ville være, når du vil have håndteringen optimeret – DVS. ikke med en tom brændstoftank og/eller en bagagerum fuld af skrammel, som du har kørt rundt i flere uger. Forestil dig i stedet, at bilen lige skulle ud på racerbanen – med korrekt brændstof i tanken, chauffør fastspændt i sædet og intet ekstra, der flyder rundt i kabinen. Det er også en god idé at sørge for, at dæktrykket er indstillet til det, du ville køre, og at eventuelle krængningsstabilisatorer løsnes for at forhindre, at disse påvirker resultatet.
Rul bilen ind på vægten (sørg for, at du har den korrekte vægt under det rigtige hjul – du vil blive overrasket over, hvor mange gange vi har set, at det går galt), lad tallene sætte sig og noter outputtet. For at reducere vægten på et hjul skal du sænke kørehøjden på det hjørne ved at dreje fjederskålen ned. Dette er den del af processen, der oftest forvirrer folk, og ved første øjekast føles det kontraintuitivt, da bilen vil hælde mere i den retning. Men hvad du skal huske er, at sænkning af fjederskålen faktisk reducerer forspændingen på fjederen og forkorter fjeder- og dæmperenheden. Omvendt gør du det modsatte for at øge hjulbelastningen og drejer fjederskålen op. Vær dog forsigtig med at justere en fjederskål for langt. Foretag små trinvise justeringer og prøv at afbalancere justeringen på tværs af tværakslen. For eksempel, hvis den bagerste-venstre er for let, skal du ikke bare dreje den op, indtil du ser de tal, du vil have på vægten. I stedet vil en kombination af at øge bag-venstre og sænke front-højre fordele vægten mere jævnt uden at have (så mange) negative effekter andre steder.
Matchende par:
Når det kommer til justering, er der altid en afsmittende effekt andre steder, og det er en balancegang at finde det optimale setup. Det samme er tilfældet med cornerweights – selvom man justere fjederbene, så der er for stor forskel mellem dem, og ikke kun vil du ødelægge kørehøjdeindstillingerne, men det kan også resultere i nogle meget usædvanlige og uventede geometrier i resten af affjedringen, hvilket også vil få din hjuljustering til at være langt ude. Derfor sporer vi altid bilen samtidig med Cornerweight udføres. Hvis du opdager, at du ikke kan komme til det resultat, du ønsker, uden at skulle justere tingene så langt, at styretøjet begynder at blive påvirket, så prøv at flytte lidt masse rundt i bilen. For eksempel kan ting som at flytte batteriet ofte hjælpe med en bils balance.
Cornerweights – tilbage på vægten:
Før du sætter bilen tilbage på vægten for at tjekke dine forbedringer, er det vigtigt at lade kørehøjden falde. At “tabe” bilen tilbage på hjulene efter at have været oppe i luften kan resultere i en kunstigt høj kørehøjde på grund af noget, der hedder hysterese og stivhed (ja, det er den egentlige ingeniørbetegnelse) i bøsninger og led. Dette kan normalt løses ved blot at køre bilen op og ned ad gaden, over et par bump, eller endda bare ved at bruge din egen kropsvægt til at hoppe affjedringen gennem et par gange for at sikre, at alt er tilbage til den faktiske kørehøjde. På dette tidspunkt vil det være en fordel at have justerbare længder “kødben” til krængningsstabilisatorer. Ujævnheder i affjedringspositionen kan få stabilisatoren til at kæmpe mod alt dit hårde arbejde. Hvis du kan, skal du montere justerbare “kødben” og derefter justere dem, så der ikke er nogen forspænding i nogen retning ved din statiske kørehøjde (igen, med føreren i bilen og så videre). Det betyder således, at stabilisatorene kun virker, når du ønsker det.
På rette vej:
Endelig, når du først har opnået dit mål for-til-bag-deling og bibeholdt 50 procent tværakselvægten (uden at justere kørehøjderne for langt fra dit mål), kan du montere din stabilisator igen. At komme til dette punkt tager tid og er ikke let. Cornerweights kan også være dyre, så det er ofte bedre at lade en, der kender processen godt, og har erfaring i det, prøve din bil første gang. Når først bilen er i den rigtige boldbane, skal du dog ikke være bange for at foretage ændringer – du vil blive overrasket over de store forskelle, selv små justeringer kan gøre.
Hos KH TRIM har vi naturligvis både det rette udstyr og “know how” gennem vores 13 år i motorsporten – Så tøv ikke med at kontakte os hvis din bil skal justeres i undervognen til fuld glæde og kørbarhed.
Vi justere både billige gevind undervogne og ekstremt dyre – Men fakta er at selvom man køber den dyreste undervogn, så køre den ikke bedre end en til 1200,- hvis den ikke er korrekt justeret.
Velkommen hos KH TRIM.