Schrick Vw 16V 300 IN+EX
AVL Schrick GmbH har hjemme i Remscheid nord for Køln i Tyskland. Firmaet Dr. Schrick blev i sin tid startet som konsulentfirma for tyske racing teams og specialiserede sig hurtigt i fremstilling af knastaksler til motorsport. I løbet af 30 år har Schrick gennemgået en fantastisk udvikling, og er i dag internationalt anerkendt indenfor udvikling af motorer til den multinationale bilindustri. Dr. Schrick beskæftiger omkring 150 medarbejdere hvoraf de fleste er ingeniører. Produktion er i dag overvejende projektopgaver for industri og tuningsfirmaer samt egen produktion af sportsknastaksler og tilhørende dele til motorsport og til landevej. En produktion som distribueres gennem de nationale importører.
Hvor kommer effekten fra?
Forøgelse af motoreffekt har været en udfordring for enhver tekniker siden bilens barndom.
Hvordan får man så mere effekt i en motor? I princippet er det forholdsvis enkelt, og i praksis meget kompliceret. Den mængde luft som motoren kan suge ind i indsugningsslaget er afgørende for motorens effekt, som kommer fra forbrænding af benzin/luft blandingen. Mindre luft=mindre effekt og mere luft=mere effekt.
Knastakslen, som styrer motorens åndedræt, spiller derfor en central rolle når man bestemmer en given motors effektforløb med max moment og topeffekt som nøglekriterier. Når nu fabrikken en gang for alle har bestemt motorens slaglængde/boring og når topstykke og indsugningsmanifold ikke kan udskiftes, så er sportsknastakslen den bedste vej til større effekt.
Som oftest kan motorens åndedræt også forbedres ved en omhyggelig bearbejdning af kanaler i topstykke og indsugningsmanifold. Med et korrekt bearbejdet topstykke vil sportsknastakslen give en højere ydelse end i et ubearbejdet topstykke.
Hvorfor er Schrick sportsknastaksler specielle?
Schrick Know How stammer fra international bilindustri og motorsport på højeste niveau
Schrick sportsknastaksler produceres efter de højeste kvalitetstandarder
Schrick sportsknastaksler er produceret fra ekstremt slidbestandige “chillcast” råemner
Schrick sportsknastaksler benytter, som de eneste, den avancerede “Swing Boost Effect”
Hvad er “Swing boost effekten”?
Efter mange og lange testprocedurer er det lykkedes at udvikle et profildesign, med kortere åbneperioder og ekstra høje accelerationer på ind- og udstødningsventilerne. Dette intensiverer de små trykbølger i indsugnings-gassøjlerne, som bevæger sig igennem indsugningssystemet, og ved at udnytte disse trykbølger opnår Schrick en langt bedre cylinderfyldning sammenlignet med almindelig sportsknastaksler med lange åbningsperioder.
I praksis betyder det at en Schrick knastaksel sammenlignet med andre knastaksler giver samme eller mere effekt med kortere åbningsperioder. Samtidig giver de kortere åbningstider på Schrick knastakslen væsentlig bedre drejningsmoment i mellemområdet og en mere stabil tomgang.
Hvilke knastaksler er gode til gadebrug?
Racing knastaksler giver en høj topeffekt, men almindelig tomgang er ikke mere muligt. Derfor har vi lavet en lille tabel, hvor indsugnings-ventilløftet i overlap giver en rettesnor for om knastakslen er velegnet til gadebrug.
Motor med 2 ventiler per cylinder og mekanisk ventiljustering OT løft< 2,3 mm
Motor med 4 ventiler per cylinder og mekanisk ventiljustering OT løft< 1,5 mm
Motor med 2 ventiler per cylinder og hydraulisk ventiljustering OT løft< 1,9 mm
Motor med 4 ventiler per cylinder og hydraulisk ventiljustering OT løft< 1,1 mm
De fleste Schrick sportsknastaksler til gadebrug kan monteres uden at skifte ventilfjedre. Dog skal glidefladen som knasten trykker på være fuldstændig fejlfri, og nye ventilløftere anbefales altid.
Mange nyere motorer er fra fabrikkens side designet med et bredt drejningsmoment ved lave omdrejninger. Disse nye motorer fortjener simpelthen en rigtig “Swing boost” knastaksel fra Schrick, De nye 6-cylindrede motorer fra BMW og AUDI er gode eksempler herpå.
Yderligere informationer herom fås ved henvendelse til KH TRIM.
De svage led
Ingen kæde er stærkere end det svageste led, og derfor kan en sportsknastaksel ikke fungere med en for lille karburator, en dårlig indsugningsmanifold eller en dårlig udstødning.
De fleste nyere biler er heldigvis rimeligt godt med på disse områder, og du kan altid få råd og vejledning hos KH TRIM så der kan styres sikkert uden om eventuelle faldgruber.
En afstemt sportsudstødning giver det korrekte modtryk op mod motoren. Rørene må hverken være for store eller for små. De skal simpelthen have den rigtige dimension til den aktuelle motortuning. En korrekt dimensioneret sportslyddæmper giver sportsknastakslen de bedste arbejdsbetingelser, og det samme kan et sportsluftfilter i et vist omfang. BMC filtre matcher Schrick i kvalitet, og kan bestilles her i shoppen sammen med Schrick sportsknastaksler.
Knastaksler kan alt efter model specifikation afvige fra billeder.
Schrick Vw 16V 300 IN+EX
AVL Schrick GmbH har hjemme i Remscheid nord for Køln i Tyskland. Firmaet Dr. Schrick blev i sin tid startet som konsulentfirma for tyske racing teams og specialiserede sig hurtigt i fremstilling af knastaksler til motorsport. I løbet af 30 år har Schrick gennemgået en fantastisk udvikling, og er i dag internationalt anerkendt indenfor udvikling af motorer til den multinationale bilindustri. Dr. Schrick beskæftiger omkring 150 medarbejdere hvoraf de fleste er ingeniører. Produktion er i dag overvejende projektopgaver for industri og tuningsfirmaer samt egen produktion af sportsknastaksler og tilhørende dele til motorsport og til landevej. En produktion som distribueres gennem de nationale importører.
Hvor kommer effekten fra?
Forøgelse af motoreffekt har været en udfordring for enhver tekniker siden bilens barndom.
Hvordan får man så mere effekt i en motor? I princippet er det forholdsvis enkelt, og i praksis meget kompliceret. Den mængde luft som motoren kan suge ind i indsugningsslaget er afgørende for motorens effekt, som kommer fra forbrænding af benzin/luft blandingen. Mindre luft=mindre effekt og mere luft=mere effekt.
Knastakslen, som styrer motorens åndedræt, spiller derfor en central rolle når man bestemmer en given motors effektforløb med max moment og topeffekt som nøglekriterier. Når nu fabrikken en gang for alle har bestemt motorens slaglængde/boring og når topstykke og indsugningsmanifold ikke kan udskiftes, så er sportsknastakslen den bedste vej til større effekt.
Som oftest kan motorens åndedræt også forbedres ved en omhyggelig bearbejdning af kanaler i topstykke og indsugningsmanifold. Med et korrekt bearbejdet topstykke vil sportsknastakslen give en højere ydelse end i et ubearbejdet topstykke.
Hvorfor er Schrick sportsknastaksler specielle?
Schrick Know How stammer fra international bilindustri og motorsport på højeste niveau
Schrick sportsknastaksler produceres efter de højeste kvalitetstandarder
Schrick sportsknastaksler er produceret fra ekstremt slidbestandige “chillcast” råemner
Schrick sportsknastaksler benytter, som de eneste, den avancerede “Swing Boost Effect”
Hvad er “Swing boost effekten”?
Efter mange og lange testprocedurer er det lykkedes at udvikle et profildesign, med kortere åbneperioder og ekstra høje accelerationer på ind- og udstødningsventilerne. Dette intensiverer de små trykbølger i indsugnings-gassøjlerne, som bevæger sig igennem indsugningssystemet, og ved at udnytte disse trykbølger opnår Schrick en langt bedre cylinderfyldning sammenlignet med almindelig sportsknastaksler med lange åbningsperioder.
I praksis betyder det at en Schrick knastaksel sammenlignet med andre knastaksler giver samme eller mere effekt med kortere åbningsperioder. Samtidig giver de kortere åbningstider på Schrick knastakslen væsentlig bedre drejningsmoment i mellemområdet og en mere stabil tomgang.
Hvilke knastaksler er gode til gadebrug?
Racing knastaksler giver en høj topeffekt, men almindelig tomgang er ikke mere muligt. Derfor har vi lavet en lille tabel, hvor indsugnings-ventilløftet i overlap giver en rettesnor for om knastakslen er velegnet til gadebrug.
Motor med 2 ventiler per cylinder og mekanisk ventiljustering OT løft< 2,3 mm
Motor med 4 ventiler per cylinder og mekanisk ventiljustering OT løft< 1,5 mm
Motor med 2 ventiler per cylinder og hydraulisk ventiljustering OT løft< 1,9 mm
Motor med 4 ventiler per cylinder og hydraulisk ventiljustering OT løft< 1,1 mm
De fleste Schrick sportsknastaksler til gadebrug kan monteres uden at skifte ventilfjedre. Dog skal glidefladen som knasten trykker på være fuldstændig fejlfri, og nye ventilløftere anbefales altid.
Mange nyere motorer er fra fabrikkens side designet med et bredt drejningsmoment ved lave omdrejninger. Disse nye motorer fortjener simpelthen en rigtig “Swing boost” knastaksel fra Schrick, De nye 6-cylindrede motorer fra BMW og AUDI er gode eksempler herpå.
Yderligere informationer herom fås ved henvendelse til KH TRIM.
De svage led
Ingen kæde er stærkere end det svageste led, og derfor kan en sportsknastaksel ikke fungere med en for lille karburator, en dårlig indsugningsmanifold eller en dårlig udstødning.
De fleste nyere biler er heldigvis rimeligt godt med på disse områder, og du kan altid få råd og vejledning hos KH TRIM så der kan styres sikkert uden om eventuelle faldgruber.
En afstemt sportsudstødning giver det korrekte modtryk op mod motoren. Rørene må hverken være for store eller for små. De skal simpelthen have den rigtige dimension til den aktuelle motortuning. En korrekt dimensioneret sportslyddæmper giver sportsknastakslen de bedste arbejdsbetingelser, og det samme kan et sportsluftfilter i et vist omfang. BMC filtre matcher Schrick i kvalitet, og kan bestilles her i shoppen sammen med Schrick sportsknastaksler.
Knastaksler kan alt efter model specifikation afvige fra billeder.